У викладанні іноземних мов основною вимогою часу стає формування необхідної комунікативної спроможності у сферах професійного спілкування в усній і писемній формі. Аналіз вимог міжнародних стандартів, які представлені в сертифікаційних іспитах з іноземних мов, показує, що в них основну увагу сконцентровано на оцінці рівня розвитку комунікативних умінь і навичок.
Мова професійного спілкування – широке поняття, яке включає в себе мову для ділового спілкування, а також наукове спілкування, оскільки професійні інтереси можуть бути пов’язані з науковими дослідженнями, спілкуванням із закордонними колегами, з участю у симпозіумах, конгресах і конференціях, з написанням статей, резюме, анотацій, обґрунтувань, читанням спеціальних наукових статей, слуханням лекцій, виступом з доповіддю та ін. Розроблені навчальні програми для вищих навчальних закладів включають ряд дисциплін, пов’язаних з іноземною мовою : «Іноземна мова за професійним спрямуванням», «Іноземна мова для ділового спілкування», «Основи наукової комунікації іноземною мовою» та інші. Виконати такі завдання можна за допомогою поєднання традиційних і новітніх інформаційних технологій (використання Інтернету, компакт-дискових систем, комп’ютерних програм), які дозволяють студентам самостійно працювати над вивченням матеріалу, поповнювати свої знання з фаху.
Зміст навчання науковій комунікації іноземною мовою має забезпечити досягнення головної мети навчання, спрямованої на удосконалення студентами університету: вмінь та навичок практичного оволодіння іноземною мовою; вмінь одержувати та передавати іншомовну наукову інформацію за фахом; здатності вирішувати проблеми і задачі наукової діяльності, використовуючи інформаційні технології та іншомовну інформацію на електронних носіях (включаючи CD-ROM носії та мережу Internet); застосування усних контактів у ситуаціях наукового та професійного спілкування; здійснення письмових контактів у ситуаціях наукового та професійного спілкування; здійснення читання і осмислення професійно орієнтованої та наукової іншомовної літератури, використання її в соціальній та професійній сферах; анотування наукових статей та обґрунтування свого наукового дослідження іноземною мовою.
Дисципліна «Англійська мова для професійного спілкування» являє собою багатокомпонентне утворення, що включає практичну, освітню, пізнавальну, розвиваючу, соціальну і соціокультурну цілі навчання. Практична ціль навчання є провідною і формує у студентів загальні та професійно орієнтовані комунікативні мовленнєві компетенції (лінгвістичні, соціолінгвістичні і прагматичні) для забезпечення їхнього ефективного спілкування в академічному і професійному середовищі. Практична мета передбачає практичне опанування студентами вміннями мовлення на рівні достатньому для здійснення іншомовного спілкування в чотирьох видах мовленнєвої діяльності: читанні, аудіюванні, говорінні та письмі. В кожному виді мовленнєвої діяльності виділені основні групи вмінь. Так, для оволодіння комунікативною компетенцією професійно орієнтованого читання, студенти мають засвоїти три групи вмінь: вміння перцептивної переробки сприйнятого мовного матеріалу (І група) і вміння смислової переробки отриманої в ході читання інформації (ІІ і ІІІ групи вмінь). І група вмінь спрямована на переробку інформації на мовному рівні і забезпечує точність розуміння мовної сторони тексту, без чого неможливе рішення завдань смислового сприйняття тексту як цілісного мовленнєвого утворення. Всі вміння даної групи в свою чергу розділені на дві підгрупи в залежності від характеру мовного матеріалу:
- вміння оперувати в процесі читання відомим матеріалом;
- вміння оперувати матеріалом, невідомим до моменту читання;
Зовнішнім показником рівня розвитку мовної компетенції читця виступає рівень сформованості лексичних, граматичних і фонетичних навичок читання. Навичка представляє собою автоматизований компонент свідомо виконуваної дії, мовленнєвого вміння. Так, лексична навичка читання як лексичний компонент мовної компетенції читця являє собою композитне явище, яке внаслідок його гнучкого функціонування в мовленні складно виділити цілісно і тому доцільно представляти у вигляді системи певних дій та операцій, що реалізують всі властивості даної навички. Система вправ, спрямованих на розвиток і відпрацювання вмінь виконувати такі дії та операції, має забезпечувати формування лексичної навички читання. Аналогічним чином повинна бути структурована граматична навичка читання і відповідна система вправ має бути спрямована на формування її компонентів і навички в цілому. Розробка узагальненої системи вправ для розвитку різних навичок, які лежать в основі мовленнєвого вміння читання, дозволить успішно формувати комунікативну мовленнєву компетенцію професійно орієнтованого читання. Такі мовленнєві вміння виступають в якості спеціальних вмінь, які слугують основою для розвитку інтелектуальних вмінь і розумового розвитку студентів, і тим самим дозволяють вирішувати основне завдання того типу навчання, яке за своєю психологічною моделлю дістало в методиці викладання іноземних мов для професійного спілкування назву «розвиваюче навчання».
Важливою рисою нових підходів стало розуміння того, що недостатньо вивчати лише мовні норми, потрібно також оволодівати соціокультурними нормами, до складу яких входять і мовні. Таке завдання неможливо виконати за допомогою лише традиційних методичних прийомів і технологій. Потрібне диференційоване навчання та модернізація навчального процесу, тобто такі форми та методи навчання, що мають полегшити засвоєння навчального процесу. Невелика кількість годин аудиторних занять з іноземної мови професійного спілкування та той обсяг інформації, що збільшується кожен день, виводить комп’ютер та інформаційні технології на перше місце в процесі самостійної роботи студентів. Специфіка вивчення будь-якої іноземної мови полягає в тому, що студент не може вивчити її абсолютно самостійно, без професійного контролю і нагляду. У такій ситуації комп’ютер — ідеальний помічник викладача в процесі формування фонетичних, лексичних і граматичних навичок студента.
Значну допомогу при вивченні іноземних мов надає Інтернет. Основою Всесвітньої Мережі є спілкування, яке забезпечує безпосередній зв’язок з носіями мови через листування за допомогою електронної пошти з ровесниками з інших країн, створення і проведення спільних телекомунікаційних проектів, участь у різноманітних конкурсах і олімпіадах, участь у текстових і голосових чатах, публікації наукових робіт на навчальних сайтах і отримання відгуків на них з різних країн світу, читання гіпертекстової інформації за фахом, використання он-лайн словників та багато іншого. Інтернет також дає можливість спілкуватись з зарубіжними ровесниками у віртуальному вигляді. [2, с. 226]
Впровадження комп’ютерних технологій вчить студента працювати самостійно, вирішувати завдання та відповідати на виклики, що постануть перед ними на робочому місці, стимулює його до самоосвіти протягом усього життя. У результаті науково-технічної революції виникла потреба в неперервній освіті: знання старіють так швидко, що доводиться постійно перенавчатися. Відповідно вміння вчитися стає однією з найголовніших навичок. І саме ця навичка набувається при вивченні іноземної мови за допомогою комп’ютерних технологій.
Матеріал взят з сайту: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1082
Комментариев нет:
Отправить комментарий